Untuk tugasan kali ini, jurnal berkaitan kritikan dalam teknologi web. Menggambil beberapa contoh daripada web sedia ada untuk tujuan pembelajaran.
#mengkritik tidak semestinya blog saya adalah yang TERBAIK
JURNAL: POPULAR BOOK STORE
1 Bagi
saya halaman yang digunakan pada muka hadapan adalah sangat menarik. Bentuk
buku
yang
mana setiap nota yang seakan-akan ditampal dibahagian tepi, berbentuk
interaktif kerana
penguna
hanya perlu ‘klik’ pada nota tersebut segala maklumat berkenaan barangan yang
dijual
akan
keluar.
2 Sebagai contoh, apabila saya
‘klik’ pada nota English Book, maklumat
yang terdapat pada nota yang telah saya klik akan keluar.
3 Dalam bahagian multimedia,
terdapat audio( bunyi/suara) yang diletakkan didalam. Mungkin sebagai symbol
kepada multimedia itu sendiri. Namun, pada saya masih terdapat kekurangan. tidak
semua pelanggan/pengunjung yang mengunjungi laman ini akan menerima audio
tersebut, oleh itu perlu ada butang yang boleh mematikan bunyi tersebut bagi
memudahkan pengguna pengguna.
4 Garisan
merah pada tulisan mengganggu pembacaan.
5 Ruang dalam sesuatu tema perlu
dititik beratkan untuk memudahkan pembaca lebih selesa membaca.
Bagi saya, ruang navigasi dalam
POPULAR Book Store adalah rapat dan hanya menggunakan titik ( . ) untuk
memisahkan antara perkataan yang lain.
sumber laman : http://www.popular.com.my/Home.aspx
sumber laman : http://www.popular.com.my/Home.aspx
Jurnal 2
· Bahagian muka hadapan laman ini menggunakan design yang ringkas
· menggunakan gambar telefon jenama sendiri/NOKIA untuk mempermudahkan pengguna mengenali serba sedikit design/ciptaan model terbaru yang dikeluarkan syarikat
· penggunaan 2 jenis tulisan yang berbeza dari segi saiz dan huruf(besar/kecil)
· pada saya, laman utama ini tidak terlalu complicated kerana jenis tulisan yang digunakan hanya 2, keadaan ini memudahkan pembaca untuk membaca serta tidak menimbulkan sebarang kekeliruan
· Laman sesawang diatas merupakan laman sesawang NOKIA
· Sekiranya dilihat dengan teliti, butang navigasi ‘search’ sukar dilihat kerana warna yang digunakan agak tenggelam sehingga terkadang pengguna terlepas pandang
· Pada saya tulisan tersebut perlu ditebalkan dan diwarnakan dengan warna putih untuk memudahkan pembacaan kerana latar belakang tulisan tersebut sudah diwarnakan dengan biru yang agak gelap
· NOKIA merupakan syarikat penjualan telefon bimbit jenama keluaran syarikat ‘NOKIA’
· Oleh itu, wajarlah sekiranya pada muka hadapan laman sesawang ini dibahagian bawahnya dipamerkan model-model telefon bimbit untuk dipertontonkan kepada umum
· Setiap model telefon yang dipamerkan mempunyai jarak/gap yang memisahkan antara satu model dengan model-model telefon yang lain
· Jarak ini penting kerana ianya merupakan factor yang amat dititik beratkan untuk memastikan pembaca/pelanggan kekal lama/bertahan untuk melihat model yang dikeluarkan
· Dalam setiap tulisan yang berwarna biru, pengguna boleh klik untuk mendapatkan maklumat lanjut berkenaan model
· Tulisan tersebut merupakan butang navigasi untuk pengguna mengetahui lanjut berkenaan model telefon
· Setelah menekan butang navigasi tersebut, maklumat yang dikeluarkan adalah dalam bentuk video (youtube) yang telah di link kan
· Dalam video ini, segala yang berkaitan dengan fungsi telefon akan ditunjukkan
jurnal 3
g’softpen.com
HALAMAN
1 pemilihan halaman yang ringkas, menarik
dan kemas. Terdapat butang navigasi ‘home’, memudahkan pengguna untuk kembali
ke halaman pertama.
WARNA
2 kombinasi warna yang berton,
terang dan gelap menjadikan halaman ini tampak lebih menarik dan seakan-akan
bertenaga. Warna yang digunakan tidak silau dan mempunyai padanan warna yang
sepadan.
3 gambar bergerak boleh dihentikan
Butang navigasi seperti anak
panah ke kiri dan ke kanan boleh menghentikan gambar pada halaman yang diingini
bagi memudahkan pengguna/pelanggan melihat dengan lebih teliti berkenaan produk
yang di jual.
Butang ‘back to list’ membawa
pengguna untuk kembali ke halaman sebelumnya. Selain daripada butang-butang
navigasi yang terdapat pada bahagian atas, butang-butang ini berfungsi untuk
membawa pengguna keluar ke halaman yang berpaut/berkaitan dengan halaman
produk.
5 setiap
barangan yang dijual seperti dalam senarai di atas, pengguna hanya perlu ‘klik’
pada senarai barangan. Segala maklumat berkaitan akan keluar.
6 warna
font dan latar belakang
Warna
font yang putih, sesuai dengan warna latar belakang kelabu. Tulisan tidak
tenggelam. Jenis tulisan juga tidak menyakitkan mata/ mudah dibaca.
jurnal 4
· Halaman diatas merupakan laman
facebook (fb) yang sebelum pengguna membuka facebook mereka, kata laluan perlu
di isi bagi mengelakkan pencerobohan
· Pada saya, langkah ini merupakan
langkah keselamatan yang dibuat untuk menjaga hak pengguna
· Langkah pertama ini, pengguna perlu
memasukkan email dan kata laluan
· Ini merupakan muka hadapan setelah
facebook berjaya dibuka
· Sekiranya pengguna mahu menghantar
kiriman/update status. Berikut merupakan kotak yang disediakan
· Kiriman ini akan keluar dibahagian
wall semua rakan
· Terdapat banyak butang navigasi yang
berada di home
· Setiap nama merupakan butang
navigasi, boleh klik pada nama seterusnya facebook mereka akan dibuka
· Berikut merupakan perbezaan diantara
bualan aktif (kanan) dan tidak aktif (kiri)
· Pada setiap kali facebook kita
dibuka, kawan yang telah kita terima menjadi rakan di facebook akan mengetahui
sama ada kita sedang berfacebook melalui bahagian bualan aktif, seperti mana
kita melihat mereka melaui butang hijau
· Namun sekiranya kita mahu
menutup/tidak mahun mereka mengetahui kita sedang berfacebook, terdapat pilihan
navigasi yang berada dibawah untuk memilih tutup bualan
· Seterusnya, mereka akan bersangka
kita tidak membuka facebook
· Dari segi warna biru yang digunakan
untuk latar belakang facebook, tidak mengganggu pemandangan dan pengguna tidak
berasa keliru kerana tiada warna biru yang digunakan sama besar, dan sama
banyak selain latar belakang facebook (butang home serta butang lain)
· Dari segi ruang, setiap apa yang ada
didalam facebook, mempunyai jarak/gap pemisah diantara satu bahagian dengan
bahagian yang lain/column
· Facebook merupakan sebuah laman yang
mesra pengguna
· Hal ini bermaksud butang navigasi,
susunan, komposisi, warna, jenis tulisan adalah sesuai
jurnal 5
· Halaman diatas adalah potongan dari
youtube yang diambil sebagai bahan untuk dijadikan satu medium untuk kritikan
web
· Sebagai contoh diatas, video akan
keluar sebaik sahaja pengguna menaip apa-apa sahaja yang ingin ditonton
· Sebagai contoh, sebaik sahaja nama
lagu di taip.lagu akan keluar
· Di bahagian carian tertera nama lagu
yang ditaip
· Youtube mesra pengguna kerana
pengguna boleh melaraskan sendiri volume, atau mematikan suara, memperbesar
skrin, ulangi semula melalui butang navigasi memalui ikon symbol
· Pengguna boleh klik paga symbol ibu
jari sebagai tanda suka, sekiranya tidak klik pada ibu jari yang menghala
kebawah
· Tujuannya adalah untuk mengenalpasti
sama ada ramai yang meminati atau tidak, dan juga menjadi sumber inspirasi
kepada mana-mana yang baru untuk menjinak-jinakkan diri dalam berkongsi
video/mengetahui selera pengguna
Selain daripada itu, pengguna boleh upload video ini untuk
dikongsikan bersama rakan-rakan melalui facebook, twitter, blog atau mana-mana
program
· Pengguna juga boleh memberikan komen
kepada video tersebut, komen ini boleh dilihat oleh semua pengguna yang lain
sekiranya mereka membuka video ini
· Video yang berkaitan dengan video
yang dibuka akan berada di bahagian kanan video tersebut kerana ianya berada
pada satu nama yang sama
· Pengguna boleh klik pada video/tajuk
yang berada di sebelah kanan
· Youtube juga mempunyai pilihan bahasa
yang memudahkan pengguna untuk memilih bahasa mereka sekiranya bahasa
antarabangsa/bahasa inggeris sukar difahami
jurnal 6
·
muka hadapan (bahagian home tertulis jenama
asadi, mempunyai butang-butang navigasi yang berada dibahagian atas kotak
bergambar
·
warna dan gambar yang menarik, ceria, sesuai
dengan apa yang diinginkan pengeluar kepada pengguna untuk keselesaan pemakai
·
muka hadapan (bahagian home tertulis jenama
asadi, mempunyai butang-butang navigasi yang berada dibahagian atas kotak
bergambar
·
setiap 10 saat, gambar akan bertukar sebagai
iklan yang memudahkan pelanggan/pengguna mengetahui lanjut keluaran produk
·
setiap slide mempuyai latar belakang warna yang
berbeza sesuai untuk peringkat umur dan jenis
·
namun, kekerapan pertukaran slide menganggu
pembacaan kerana pertukaran yang terlalu laju/pelanggan perlu membaca laju
·
selain daripada itu, masalah yang ada pada laman
ini adalah pelanggan akan menghadapi masalah slide berwarna gelap setiap kali
mereka klik pada saiz kasut yang ada
·
sekiranya dilihat dengan teliti, tulisan adalah
tidak jelas
·
seperti yang terdapat pada tulisan iklan pada
jenis-jenis kasut
·
gambar diatas diambil kerana kesemua butang yang
ada tidak berfungsi
·
keadaan ini menjadikan kadar interaktif blog ini
adalah kurang
·
butang home boleh didapati di setiap slide yang
ada
·
keadaan ini memudahkan pengguna untuk kembali ke
halaman utama
No comments:
Post a Comment